Dolnośląska Służba Dróg i Kolei otworzyła oferty w przetargu na odbudowę początkowego fragmentu linii 303. Żadna z nich nie przekracza kosztorysu. Samorządowy zarządca infrastruktury już dziś zapowiada reaktywację dalszego odcinka aż do Niegosławic.
O przetargu na rewitalizację odcinka Chocianów – Przemków Odlewnia
pisaliśmy na początku kwietnia. Jak wynika z informacji z otwarcia ofert, o zamówienie ubiega się 11 podmiotów. W kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia (98 963 693 zł brutto) zmieścili się wszyscy. Najtańsza jest propozycja Dolkomu (74 502 259,52 zł brutto). Kolejne miejsca zajęli: Torhamer (76 590 012,78 zł), Infrakol (78 034 810,05 zł), Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane „Tor” z Mysłowic (79 926 826,70 zł), Rajbud (79 982 370,89 zł), LWZ Żórawina (81 223 050 zł), ETF Polska (81 969 129,66 zł), SBM Wrocław (85 002 795,84 zł), Track Tec Construction (85 731 010,06 zł), Future Adventure Construction (85 852 083,06 zł) i konsorcjum Roverpol – Roverpol Infrastrukturas (89 298 000 zł).
Standardowe 8 par pociągów
O wyborze wykonawcy rozstrzygnie właśnie cena. Wśród kryteriów przetargu był wprawdzie także okres gwarancji (waga 40%), jednak wszyscy uczestnicy postępowania zadeklarowali taką samą długość (60 miesięcy).
Ile par pociągów i w jakiej relacji miałoby dojeżdżać do Przemkowa Odlewni po zakończeniu prac? – Zgodnie ze wstępnymi założeniami linia Legnica – Chojnów – Rokitki – Chocianów – Przemków obsługiwana będzie w standardzie 8 par połączeń w dobie (co ok. 2 godziny) podobnie jak ma to miejsce obecnie w ramach połączeń do/z Chocianowa – odpowiada rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego Michał Nowakowski.
W przyszłości pociągi aż do Głogowa. Konieczna współpraca z PKP PLK
Nasz rozmówca zapowiada, że odtworzenie odcinka do Przemkowa będzie dopiero pierwszym etapem. – Kolejnym etapem jest odcinek do Niegosławic i dalej do Głogowa – deklaruje przedstawiciel UMWD.
Przedtem trzeba będzie jednak rozwiązać problemy własnościowe. – Województwo Dolnośląskie nie jest właścicielem nieruchomości stanowiących dawny przebieg linii nr 303 od granicy województw do Niegosławic. Nieruchomości te zostały przejęte przez Gminę Niegosławice. Obecnie trwają rozmowy z Gminą ws. przekazania Województwu tych działek na kontynuację projektu – informuje Nowakowski. Odcinek linii 14 Niegosławice – Głogów należy zaś do PKP PLK, które jak dotąd nie odpowiedziały na nasze pytania w tej sprawie. – Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK SA zobowiązały się do poprawy stanu technicznego linii nr 14 na odcinku Niegosławice – Głogów, gdy projekt będzie kontynuowany na odcinku Przemków Odlewnia – Niegosławice – zapewnia tylko Nowakowski.
Nie wszystkie przystanki będą przywrócone
Do odbudowy przeznaczono tylko dwa przystanki (Przemków – przeniesiony – oraz Przemków Odlewnia). Nie będzie za to, przynajmniej na razie, reaktywacji p. o. Jakubowo Lubińskie i Wilkocin. Przedstawiciel UMWD tłumaczy to spodziewanymi małymi potokami pasażerskimi w przypadku tych ostatnich. – Katalog przywracanych do użytkowania przystanków, w tym zmiana lokalizacji przystanku osobowego Przemków, wynika bezpośrednio z obecnego potencjału każdej z lokalizacji – tłumaczy.
Jedyna mijanka na omawianym odcinku ma znaleźć się w Chocianowie. W ocenie organizatora transportu przy zakładanej częstotliwości będzie to wystarczające.